Kíváncsi voltam, mennyit fejlődött az MI (mesterséges intelligencia), ezért a mindenki számára elérhető ChatGPT alkalmazást kértem arra, hogy írjon nekem stratégiát egy következő tárgyalásra. Az eredmény kissé ijesztő volt, mert bizonyos része nagyon jóra sikerült, de sok téves dolgot is találtam benne.
Egy barátomnak hasonló tapasztalata volt, amikor mesterséges intelligenciával próbálta kiegészíteni vállalata ügyfélszolgálatát. Az első kérdésre, amit feltett a ChatGPT-nek, a válasz jobb és lényegretörőbb volt, mintha azt az ügyfélszolgálat munkatársai mondták volna, a második kérdésre adott válasz viszont már használhatatlan volt. A felügyelet nélkül hagyott MI legalább annyi problémát okoz, mint amennyit megold.
Vajon mi köze a mesterséges intelligenciának a tárgyalásokhoz?
A tárgyalásokhoz egy ideje használunk összetett elemző és döntéshozó rendszereket, de mitől más az MI, és mi a jelentősége? Előfordulhat, hogy már most is használja a mesterséges intelligenciát szövegezéshez és szövegértelmezéshez.
Mielőtt azonban az MI-t elhamarkodottan beépítené a tárgyalásaira való felkészülésbe és a tárgyalások lebonyolításába, van néhány dolog, amivel érdemes tisztában lennie:
- Természetes beszélt nyelvek felismerőjeként a háttérben futó MI algoritmust hatalmas mennyiségű adathalmaz feldolgozására tették alkalmassá. A felhasznált adatok nyilvánosan elérhető adatokon alapulnak, és a tárgyalások viszonylatában nem tartalmazzák a bizalmas kereskedelmi ügyletek megállapodási részleteit. A beüzemelés sokszor „felügyelet nélküli”, ami azt jelenti, hogy az MI a szavak előfordulási mintáit a gyakoriságuk alapján ismeri fel, nem pedig aszerint, hogy az adott esetben melyek a legrelevánsabbak.
- A rendszer nem képes semmilyen nyomon követhetőséget biztosítani arra vonatkozóan, hogy hogyan állította össze a választ, és milyen konkrét adatok alapján hozta létre azt. Tehát nem egyértelmű, hogy mi a „jó” és mi a „megbízható” válasz, hacsak ön nem az adott terület szakértője.
- Bármilyen ön által megadott adat az MI adatkészlet részévé válik, és felhasználható lesz válaszként mások lekérdezéseinél. Gondolja meg tehát alaposan, hogy milyen bizalmas adatokat ad meg!
A fent vázoltak ellenére, a rendszer jelenlegi működési formájában is hasznos lehet a következők figyelembevételével:
- Anélkül kérjen stratégiát egy adott tárgyalással kapcsolatban, hogy bizalmas információkat adna meg! Elképzelhető, hogy olyan dolgok is felszínre kerülnek, amikre ön nem is gondolt. Például: „Hogyan tudnánk egy adott témáról úgy tárgyalni, hogy kevesebb kockázattal járjon?”
- Mielőtt ismeretlen iparági szereplővel vagy új ügyféllel tárgyalna, kérjen összefoglaló információkat, és használja ezeket kiinduló alapként a hagyományos (pl. google) felületeken!
- Kérjen összefoglalót azokról a kérdésekről, amik az adott típusú tárgyalások során felmerülhetnek, és beszélje át ezeket a téma szakértőivel! Felmerülhetnek olyan dolgok is, amire nem is gondolt korábban.
- Kérjen összefoglalót saját cégére vonatkozóan, és tudja meg, milyen információk állhatnak mások rendelkezésre önökről!
Összességében elmondható, hogy a fejlődés üteme ezen a területen óriási. Folyamatosan figyelnünk kell arra, hogy mi és partnereink mit tudunk ebből alkalmazni a tárgyalások támogatásához. Egyelőre ismerjük el, hogy az MI átmeneti időszakát éljük, ezért kezeljük óvatosan, fenntartással, és legyen mindig mellettünk valaki, aki az adott területet szakértője.
Bonyolult tárgyalás lefolytatása előtt kérjen segítséget egy Scotwork tanácsadónktól a profi felkészüléshez! Meg fog lepődni, hogy egy tapasztalt szakember (aki objektíven megismeri az ön helyzetét és annak minden kereskedelmi szempontját) mennyit segíthet abban, hogy eredményesebb legyen!
Sikeres tárgyalásokat!
Ben Byte – Scotwork Ausztráli tanácsadó írásának fordítása